FOLLOW US ON:

Dru yoga

Premium WordPress Themes

Er zijn vele vormen van yoga (zie ook artikel “welke yoga past bij jou” ). Hieronder ga ik dieper in op Dru yoga.

Kenmerken van de dru yoga

Dru Yoga is een sierlijke en krachtige vorm van yoga, gebaseerd op vloeiende bewegingen, met aandacht voor ademhaling en visualisatie. Dru is erop gericht om flexibeler te worden, meer ontspannen te zijn, meer energie te ervaren, emotioneel rustiger te worden en je mentaal sterker te voelen.

Dru yoga werkt met vele vloeiende bewegingen (anders dan andere yoga vormen, waar men meer in houdingen blijft). Deze vloeiende bewegingen zijn niet alleen prettig om te doen, ze helpen je ook om meer in je “flow” te komen of te blijven in je dagelijks leven. Daarnaast helpen deze vloeiende, rustige bewegingen om sneller in de stilte in jezelf te komen.

In de dru yoga is er daarnaast veel aandacht voor ademhaling. Dit zowel tijdens sequenties, asana’s als specifieke ademhalingsoefeningen. Ademhaling is dé sleutel tot meer energie, tot ontspanning, om tot rust komen, tot verstilling

Nog typisch aan Dru yoga is dat er met EBR’s of Energy Block Releases gewerkt wordt. Dit zijn bewegingsreeksen erop afgestemd om fysieke, mentale, energetische en emotionele blokkades weg te werken. Deze zachte strekoefeningen, draaiingen en buigingen helpen spanningen uit gewrichten en spieren te doen wegstromen. Vaak worden daarbij ook visualisaties en affirmaties gebruikt om de mentale of emotionele blokkades los te laten.

Een ander uitgangspunt is dat je energie beter gaat stromen wanneer je de gewrichten ontspant en je niets overstrekt. Als je bijvoorbeeld je armen zijwaarts strekt, maar net iets te ver naar achteren, creëer je in de schouders spanning die zich vastzet. Volgens de Dru filosofie komt dankzij de zachtheid van de bewegingen meer energie in het lichaam vrij en kan deze vrijelijk stromen.

Dru yoga besteedt veel aandacht aan het gemakkelijker omgaan met emoties. Als je je gevoelens beter weet te hanteren, ben je meer de baas over je leven. Dan laat je je minder afleiden en kun je je energie gebruiken voor de doelen die je jezelf stelt. Emoties als verdriet of boosheid loslaten gebeurt oa terug met de Energy block release reeksen

Dru-yoga wordt ook wel “de yoga van het hart” genoemd. Heel typisch aan deze yogavorm is dat er veel armbewegingen zijn, die dan helpen het borstgebied opener te maken. Ook de zachte vloeiende bewegingen, in combinatie met adem helpen het hart te ontspannen en te openen. Ook in mijn eigen ervaring beleef ik dit zo. Deze yoga brengt mij meer bij mijn hart en help dit telkenmale om meer ontspannen te zijn, krachtiger te worden!

Dit is een zachtere vorm binnen de yoga, die ook toegankelijk is voor de meeste mensen. De meeste oefeningen zijn voor iedereen haalbaar en er wordt ook gewerkt met aangepaste oefeningen bij bepaalde klachten (vb knie-problemen, hoge bloeddruk, rugpijn, hoofdpijn,…). Dus je hoeft geen atleet te zijn om met Dru-yoga te starten, integendeel! Daarnaast is er veel aandacht voor veiligheidsaspecten zodat je jezelf niet gaat overbelasten.

Dru wablieft?

Het woord Dru verwijst naar Dhruva, een prins uit de hindoeïstische mythologie die door de god Vishnoe werd vereerd met het eeuwige verblijf op de poolster. Dhruva Nakshatra betekent poolster in het Sanskriet. Zoals deze ster een vast punt aan de hemel is, verwijst zij binnen Dru yoga naar een vast innerlijk concentratiepunt. Dhruva betekent dus stil en onveranderlijk. Alles om je heen is continu in beweging, maar in het centrum is rust.

Voor mij persoonlijk staat Dru voor “druppelsgewijs”. Door telkenmale terug met de dru yoga aan de slag te gaan ervaar ik druppelsgewijs veranderingen. En dat kan op vele vlakken: het geleidelijk aan soepeler gaan worden; na een yogales beter in mijn vel zitten; me meer en meer bewust worden van patronen in mijn leven; het druppelsgewijs meer en meer toelaten van affirmaties of positieve gedachten in mijn leven (er bvb niet zomeer vanuit gaan dat iets slecht zal verlopen, maar de gedachte toelaten dat het misschien wel goed kan uitpakken,…). Als het ware druppelsgewijs positieve veranderingen toelaten in mezelf, in mijn leven. En op die manier fijner, met meer plezier, meer verbonden in het leven te staan.

Opbouw van een dru yoga les:
In een les komen onderstaande aspecten meestal aan bod:

1.Activatie
De activatie zijn specifieke, speelse oefeningen erop gericht om op te warmen. Dit kan je letterlijk nemen. Spieren worden opgewarmd, de rug en andere gewrichten worden losgemaakt.

2.Energy block release
Zoals reeds eerder vermeld zijn deze vloeiende reeksen erop gericht om je verder los te maken, gewrichten te openen, fysieke, enegetische blokkades op te heffen, en je voor te bereiden op de asana’s.

3. asana’s en sequenties
Asana’s zijn lichaamshoudingen waarmee je je als yogabeoefenaar fysiek rekt en strekt om daarmee lenigheid, gevoel voor evenwicht, uithoudingsvermogen, betere energiedoorstroming en vitaliteit te ontwikkelen. Binnen de dru yoga zijn asana’s vaak nét anders doordat er opnieuw meer aandacht gaat naar vloeiende bewegingen. Dus een asana is niet steeds een vastgehouden houding, maar kan bepaalde beweeglijke, vloeiende aspecten bevatten.

4.Ontspanning
Er wordt altijd afgesloten met een ontspanning. Deze helpt je om voorgaande oefeningen te integreren, maar bovenal om helemaal tot ontspanning te komen. Dit is meestal één van de favoriete onderdelen van de les!

Op deze website vind je nog andere artikels rond

    • yoga
    • familieopstellingen
    • ontdek je levensdoel
    • andere…

Interesse: ga naar meer artikels

Of interesse naar een yogacursus? Lees meer…
Yogalessen

Wens je op de hoogte gehouden te worden van nieuwe artikels of nieuwe lessenreeksen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Nieuwsbrief

 

WRITTEN BY: Danny