FOLLOW US ON:

Stop met piekeren

Stop met piekeren

Piekeren, een maat voor niets
Maak jij je vaak zorgen? Zie jij alleen maar problemen en geen oplossingen? Heb je een slechte slaap? Of worstel je met teveel negatieve gedachten? Vaak is piekeren ook de aanleiding tot hoofd- of buikpijnen, angstaanvallen, depressieve gevoelens, gevoel van niet lekker in je vel te zitten.

Piekeren levert meestal niks op. Het kost nét veel energie. Want eigen aan het piekeren is dat het een doorgaand (negatief) denkproces is. Je denkt als het ware in cirkeltjes. Daarenboven beïnvloed het jouw gevoelens, en je wordt onzeker, angstig, bedroeft. En dat piekeren maakt ook dat je niet tot actie of beslissingen komt.

We kunnen over alles gaan piekeren: dat kan heel concreet zijn; vb gezin, gezondheid, werk, wat vind die ander van me?… Soms piekeren we over het verleden “had ik het maar zo of zo aangepakt”, of spelen we het verleden als een film terug af en af. En soms piekeren we over het feit dat we teveel piekeren.

Weet dan dat het mogelijk is om deze mallemolen stil te leggen. Deze niet-eindigende gedachtenstroom hoeft niet te blijven duren. En je kan er iets aan doen!

Door dit probleem aan te pakken krijg je terug rust, terug betere slaap

Piekeren wordt deels bepaalt door de opvoeding en gebeurtenissen in de kindertijd. Had je bvb ouders die je overbeschermden, of moest je juist al vroeg veel verantwoordelijkheid dragen? Of waren je ouders net zo een piekeraars? Dit en nog vele andere redenen kunnen aanleiding zijn tot jouw piekeren.

Neem nu actie!

1. schrijven:
Schrijf in een dagboek wat je bezig houdt, en doe dit enkele dagen na elkaar. Maak een lijstje van de zaken die telkenmale terugkomen, en kijk waar je misschien nu actie kan nemen.
Soms laten we gewoon dingen te lang liggen, pakken we zaken niet aan, waar we dan toch mee bezig blijven!

2. Zoek steun bij anderen
Deel waar je mee bezig bent met anderen. Misschien jouw partner of een goede vriend(in). Misschien kan het benoemen al helpen om je denkpatronen te doorbreken. Op zijn minst ben je er al even niet meer alleen mee bezig.

3. Beweeg!
Vaak vertoeven we heel veel in ons hoofd (computerwerk, denken,…) en proberen we daar alles op te lossen. Door te bewegen wordt het weer stiller in ons hoofd en kunnen er vanuit die stilte en helderheid opnieuw frisse ideëen komen. “de enige manier om in troebel water te kunnen kijken is het te laten rusten tot de troebelheid wegzakt naar de bodem”.

Maak eens een wandeling, of waarom niet een nummertje muziek opzetten en dansen? Of misschien is sporten iets voor jou? Hoe is het daarna met je denken?

Daarnaast zijn yoga, ontspanningstechnieken uitermate geschikt, aangezien deze je meer leren contact te maken met je lichaam, en je hoofd rustiger laten worden.

Stilte, rust is een basisrecht én voor iederéén bereikbaar!

4. Professionele hulp:
Lukt het nog niet met bovenstaande tips? Sommige zaken zijn best moeilijk. Of soms zitten de oorzaken dieper, of is het patroon van piekeren al te sterk ingesleten. Dan kan het goed zijn om professionele hulp te zoeken.

Succes!

Heb je ervaringen, bemerkingen of feedback? Laat het weten!

Op deze website vind je nog andere artikels rond

    • yoga
    • familieopstellingen
    • ontdek je levensdoel
    • andere…

Interesse: ga naar meer artikels

Of interesse naar een yogacursus? Lees meer…
Yogalessen

Wens je op de hoogte gehouden te worden van nieuwe artikels of nieuwe lessenreeksen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Nieuwsbrief

 

WRITTEN BY: Danny

No comments yet.

Leave a reply

Reset all fields