FOLLOW US ON:

starten met gezonde voeding

Premium WordPress Themes

Onze gezondheid wordt voor een flink stuk bepaald door onze voeding. Tijdens yogalessen wordt er regelmatig gewezen op het belang van gezonde voeding. Ook als we tijdens de yogalessen werken met het thema DETOX komt voeding aan bod.

Maar wat is nu gezonde voeding en hoe kan je gezonder gaan eten?
In de eerste plaats gaat het om het verminderen of beperken van voeding die niet thuishoort bij gezonde voeding. Enkele voor de hand liggende voorbeelden hiervan zijn

  • friet
  • chocolade
  • alcohol
  • medicijnen

Maar dan krijg ik wel soms de vraag of de opmerking “hoe doe je dat?”, “maar dat gaat toch niet zomaar”, “daar heb ik geen tijd voor”, “dat is te duur”

Daarom geef ik hieronder een aanzet, of enkele tips hoe je voor voeding kan kiezen die minder belastend is voor het lichaam of misschien zelfs meer voedend

elke (kleine) stap die je zet is een stap in de goede richting!

1. Voedingsintoleranties of allergiën.
Laat je testen op voedingsintoleranties. Heb je een vermoeden dat je misschien gevoelig bent voor bepaalde voedingsstoffen, dan kan het absoluut de moeite zijn om je te laten testen. Veel mensen hebben (al of niet geweten) hier last van. Intoleranties kunnen invloed hebben op opgeblazen gevoel, vermoeidheid, allergieën, ontstekingen,…

2. Ga koken.
Ongeveer alle koks op de TV zullen het eens zijn met elkaar. Vermijd kant en klare voeding (met bewaarmiddelen, smaakmakers,…) en probeer zoveel als mogelijk verse of onbewerkte producten te gebruiken. Als je er de tijd en zin voor hebt kan je overwegen om misschien wel kooklessen te volgen?

3. Minder vlees.
Vlees is meer belastend voor het lichaam en vraagt meer van de spijsvertering. Je zou kunnen overwegen om één of meerdere dagen per week geen vlees te eten. “donderdag veggiedag” of zoals vroeger “zondag vleesdag”.

4. vegetarisch eten met kennis van zaken!
Als je besluit om volledig vegetarisch te gaan eten is het belangrijk om je goed te informeren, zodat je niet te éénzijdig gaat eten, of niet te kampen krijgt met tekorten. Eén van de interessante websites hierbij is EVAvzw.
Naast vele gerechten vind je achtergrondinfo. En worden vragen zoals hieronder beantwoord:

Premium WordPress Themes

• is dagelijks vegetarisch eten niet ongezond?
• Vitamine B12?
• Vitamine D?
• Zijn vleesvervangers gezond?
• Ijzertekort
• …

Links:
• Eva vzw – vegetarische gerechten
• Eva vzw – Veelgestelde vragen

5. Suiker
Verminder ongezond zoet. Verminder taart, snoep, chocolade, ijs,… Verminder ook suikerhoudende dranken (cola,…). Let wel weet dat zoet vaak helpt om te ontspannen (fysiek, emotioneel,…). Dus wat kan je doen om meer te ontspannen? Yoga, lekker nietsen, muziek luisteren, natuur, een goede babbel, …?

6. alternatieven
Ga op zoek naar goede alternatieven: koffievervangers, rijstmelk ipv koemelk, thee die jij lekker vind. Koop bvb confituur gemaakt van 100% vruchten (=géén toegevoegde suikers). In natuurvoedingswinkels vind je een ongelooflijk groot aanbod.
Eet lekkere gezonde tussendoortjes zoals bijvoorbeeld een handje noten, (gedroogd) fruit, groente, of een rijstwafel met pindakaas en banaan

7. biologische voeding
biologische voeding bevat minder chemicaliën, herbiciden, pesticiden… Dit betekend dat het lichaam en de lever minder hard zal moeten werken om oneigen stoffen te verwijderen uit de voeding.

Heb jijzelf ook nog tips? Laat ze weten!

 

Interesse in meer artikels?

 

Op deze website vind je meer artikels rond:

    • yoga
    • familieopstellingen
    • ontdek je levensdoel
    • andere…

Interesse: ga naar meer artikels

Of interesse naar een yogacursus? Lees meer…
Yogalessen

Wens je op de hoogte gehouden te worden van nieuwe artikels of nieuwe lessenreeksen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Nieuwsbrief

WRITTEN BY: Danny

No comments yet.

Leave a reply

Reset all fields