FOLLOW US ON:

Rugpijn en yoga

Premium WordPress Themes

“veertig procent meer rugoperaties op 10jaar tijd”
Acht op de tien belgen hebben ooit last van lage rugpijn. Ondanks dat rugoperaties niet altijd de beste keuze zijn, blijkt dat deze operaties met 40% toegenomen zijn in de laatste 10jaar (bron: CM)
90% van alle rugpijnen zijn vrij algemene lage rugpijnen, dus niet specifiek (vb artrose, vb hernia). Deze komen meestal acuut op, en raken meestal opgelost binnen de paar maand. In sommige gevallen echter blijven deze langer aanhouden en spreken we van chronische rugpijnen.
Vanuit onderzoek (bron: CM) blijkt dat er nog te vaak onnodige operaties gebeuren, zonder het gewenste resultaat.
De sleutel tot minder rugpijn blijkt preventie (beweging, rugversterkende oefeningen)

Op naar minder rugpijn

“Blijf bewegen want rust roest”
Enkele tips om rugpijn te vermijden of te verbeteren:
1. Let op je houding bij tillen, bij zitten (rechte rug),…
• Bij correct zitten is je rug tot 140% belast (in vergelijk met rechtstaan)
• Bij niet correct zitten is je rug tot 200% belast!
2. Actieve levensstijl (dus beweging naast zittend werk)
• Probeer al fietsend naar de bakker, naar het werk
• Stap naar je collega ipv te bellen
• …
3. Gezonde levensstijl:
• Niet roken
• Voldoende rust en slaap
• Vermijd stress!
4. Ingeval rugpijn: blijf actief ipv teveel te gaan rusten : Anders dan vroeger wordt er nu aangeraden om bij rugpijn te blijven bewegen, tenzij bij acute hevige rugpijn.
5. Adhv specifieke rugoefeningen kan je je conditie van je rug verbeteren, zodat je minder gevoelig wordt voor rugpijnen, of kan je je rug meer losmaken. Hier bestaan allerlei programma’s voor, maar zeker ook yoga past in dit plaatje!

Yoga bij rugpijn of Yoga om rugpijn te vermijden/verminderen
Yoga is bij uitstek geschikt om de rugconditie te optimaliseren. In specifieke rugprogramma’s wordt voor 90% teruggevallen op yoga-houdingen.
In de dru-Yoga wordt er veel met houdingen voor de rug gewerkt, die zorgen voor:
Soepeler rug
Versteviging rugspieren
Versteviging van de core (=dieperliggende buikspieren en bekkenbodemspieren)
Training van de juiste (houdings) spieren, zodat de beweginsspieren kunnen ontspannen.
Verbeteren van je houding.
Rehydrateren van tussenwervels: door belasting zakken de wervels beetje bij beetje op elkaar waardoor de tussenwervelschijven ineenzakken en uitdrogen. Door specifieke houdingen en ontspannen krijgen deze tussenwervelschijven terug meer ruimte en kunnen ze terug hun oorspronkelijke volume innemen.

Bij welke rugpijn is yoga nu optimaal en wanneer  niet?
Niet specifieke lage rugpijn (verschot,…): yoga is uitermate geschikt. Alleen al de warming up zorgt voor een losmaken van de rug, vele van de houdingen hebben een heilzaam effect (rekken, versterken van spiergroepen). De ontspanningsfase helpt nog verder om de rug te ontspannen.
Stijve schouders: yoga is uitermate geschikt. Net zoals bij de lage rugpijn hebben zowel de opwarming, de strekkingen, als de ontspanningfase een heilzaam effect.
Nekpijnen: yoga is zeer geschikt, wel is het zo dat voor sommige houdingen er aanpassingen nodig zijn. Hier is zeker afstemming nodig met de yogaleraar.
Rugspierproblemen: yoga is uitermate geschikt; zelfde opmerking als bij lage rugpijn
Artrose: yoga is geschikt, vele van de houdingen zijn heilzaam, eventueel kunnen achterwaartse buigingen aandacht vragen, of beperkt dienen uitgevoerd te worden. Eventueel kan afstemming met de huisarts aan te raden zijn.
Wervelbeschadiging: yoga kan geschikt zijn, maar hier is zeker een afstemming nodig met de yogaleraar, huisarts en/of kinesist: welke bewegingen zijn toegelaten en optimaal, welke zijn verboden. Vele houdingen vragen aanpassingen, kunnen soms gedeeltelijk gedaan worden. Sommige houdingen kunnen niet gedaan worden.
Tussenwervelschijfbeschadiging (hernia): yoga kan geschikt zijn, maar hier is zeker een afstemming nodig met de yogaleraar, huisarts en/of kinesist: welke bewegingen zijn toegelaten en optimaal, welke zijn verboden. Vele houdingen vragen aanpassingen, kunnen soms gedeeltelijk gedaan worden. Sommige houdingen kunnen niet gedaan worden.
Standafwijkingen (scoliose, lordose, kyfose): yoga is geschikt. Vele oefeningen zorgen voor een sterkere core en een beter alignment (uitleining). Je houding met name verbeterd. Dit geeft geen korte termijneffecten, maar door het langdurig beoefenen en herhalen van oefeningen verbeter je je houding.

Heb jij ervaring?
Heb jij ervaring met yoga (of andere technieken) en rugpijnen? Of heb je vragen? Stel je vraag, of deel je ervaring…

Op deze website vind je nog andere artikels rond

    • yoga
    • familieopstellingen
    • ontdek je levensdoel
    • andere…

Interesse: ga naar meer artikels

Of interesse naar een yogacursus? Lees meer…
Yogalessen

Wens je op de hoogte gehouden te worden van nieuwe artikels of nieuwe lessenreeksen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Nieuwsbrief

WRITTEN BY: Danny